Viisi tavoitteisiin liittyvää mentaalista rutiinia.

Viisi tavoitteisiin liittyvää mentaalista rutiinia.

Paljon puhutaan tavoista, tarkoittaen usein käytännöllisiä tekoja ja toimintoja, kuten nukkuminen, hampaiden peseminen, kävely 30 minuuttia päivässä ja lautasmallin mukainen ruokavalio. On totta, että hyvien tapojen kanssa on ihana elää.

Mutta miten on mentaalisten rutiinien laita? Moni hokee, että mielen treenaaminen on tärkeää, mutta kokemukseni mukaan harva kuitenkaan tekee treeniä systemaattisesti. Vai mitä olet itse mieltä? Mitä mentaalisia rutiineja sinulla on päivittäisiin tavoitteisiin liittyen?

Jos mentaalinen kuntosaliharjoittelu on sinulla alkutekijöissään, niin autamme sinua alkuun. Kun sinulla on elämässäsi tavoitteita, joita haluat edistää, pysyt varmasti tavoitteissa kiinni seuraavien päivittäisten mentaalisten rutiinien avulla:

  1. Aamukysymys: Kysy itseltäsi aamulla heti herättyäsi; mitkä kolme tavoitteisiin liittyvää tekoa teen tänään? Kirjaa itsellesi teot ylös paperille ja kirjoita jokaisen teon perään vielä, mitä elämäsi arvoa (merkityksellistä asiaa) teko palvelee.
  2. Varmista, mikä on kokonaistavoitteeseesi liittyvä päivittäinen tavoite; mitä fyysistä sinun tulee saada päivän aikana aikaan? Entäpä, miten tunteita haluat kokea tehdessäsi noita tekoja?
  3. Visualisoi! Visualisointi on erittäin tehokas ja toimiva tapa motivoida itseään ja samalla lisätä kykyä toimia tehokkaasti. Visualisoinnissa on kyse tavoitteen elävöittämisestä omassa mielessä. Visualisoi haluttu lopputulema mieleesi niin, että näet mielessäsi missä olet, mitä kuulet, mitä näet, mitä tunnet ja aistit, kun olet saavuttanut tavoitteesi.

Visualisoinnin voimasta sain itse hyvän kokemuksen, kun eräänä iltana olin menossa nukkumaan ja päätin tehdä visualisointiharjoituksen omasta tavoitteesta. Harjoituksen seurauksena innostuin tavoitteestani niin paljon, etten saanut unta kahteen tuntiin. Tavoitetta oli yksinkertaisesti vaikea saada pois mielestä.

  1. Tietoisuustauot! Tee pitkin päivää noin kahden minuutin mittaisia tietoisuustaitotaukoja. Kun mieleen kertyy paljon informaatiota, on vaarana että syrjähdämme pois tavoitteestamme ja alamme tiedostamattamme palvella toisten tavoitteita ja toiveita. Tee päivän aikana esimerkiksi kaksi erilaista tietoisuustaitoharjoitusta. Ensimmäinen voi olla perinteinen hengitykseen keskittyvä harjoitus, jossa laitat ajastimen päälle (aikaa 2-3 minuuttia), suljet silmät ja keskityt tuntemaan hengitystä kehossasi. Toisessa harjoituksessa sulje silmät, ja kuuntele ensin minuutin ajan mitä kaikkia ääniä kuulet. Tämän jälkeen jatka harjoitusta viemällä huomio kehontuntemuksiin. Mitä tunnet kehossasi? Kolmannen minuutin voit huomioida, mitä kaikkia ajatuksia mielessäsi juuri kyseisellä hetkellä. Tarkkaile ajatuksiasi ikään kuin ulkopuolelta.
    Harjoituksen lopuksi palauta mieleen tavoitteesi ja jatka työskentelyä niiden parissa.
  2. Tavoitepuhe! Mieleemme tulvahtaa päivän aikana monenlaisia automaattisia ajatuksia. Emme voi juurikaan vaikuttaa siihen, mitä mieleemme automaattisesti ilmestyy, mutta voimme vaikuttaa siihen, mitä ajatuksia lisäämme mieleemme tietoisesti. Mitä enemmän tietoisesti kylvämme mieleemme tietoisia, tavoitteisiimme liittyviä ajatuksia, sitä varmemmin mieleemme myös tiedostamatta nousevat tavoiteajatukset myöhemmin. Kun kävelet esimerkiksi kahvitauolle, sano mielessäsi itsellesi astuessasi oikealla jalalla jokin tavoitteeseen liittyvä sana tai lause, esimerkiksi: ”minä pystyn!” tai ”haluan päästä tavoitteeseen!”

Edellä mainituilla viidellä mentaalisella taidolla varmistat, että mielesi orientoituu omiin tavoitteisiisi ja samaan aikaan mielesi väistelee ja poissulkee toisten ihmisten meille syöttämiä tavoitteita.

Tsemppiä omissa tavoitteissasi!

– Lasse